معرفی رشته رشد وپرورش کودکان پیش دبستانی:
روانشناسان معتقدند درچهارسال اول رشد شخصیت کودک صورت می گیرد و مهم ترین دوران در پرورش آنهاست که ابعاد مختلفی از قبیل 1- روحی2- عاطفی 3- جسمی را در بردارد .
مراکزپیش دبستانی با ایجاد زمینه های مختلف از قبیل 1- آموزشی 2- پرورشی 3- اجتماعی 4- رفاهی 5-..... زمینه ی رشد همه جانبه برا ی کودک را فارهم می کنند در واقعه زمینه ی  ورود صحیح کودک به جامعهرا رغم می زنند.
                                          1-
کودکان عادی
                                         2-
کودکان با نیازهای ویژه

کودکان عادی:
با انتخاب این گرایش فرا می گیرید1- چه گونه برای کودکان قصه بگویید2-به آنها شعر یاد دهید 3- مقدمات ریاضی را را بگیرند 4 و.....
تمام این برنامه ها زمینه ی رشد ادراک، فهم ،حافظه ،تخیل و.... را ایجاد می کند.   
دروس تخصصی:
1-
رشد و پرورش زبان و مهارت‌های کلامی،2- حرکات ورزشی و سرودهای خاص کودکان،3- ادبیات کودکان،4- کارورزی ،5- طرح پژوهشی مقدماتی.
کودکان با نیازهای ویژه:
مربی باید در بتواند توانایی و ناتوانی های کودک را شناسایی کند این توانایی ها شامل فعالیتهای ذهنی و جسمی که در صورت وجود مشکلی آن را در سنین کودکی برطرف سازند.
دروس تخصصی:
1-
شناخت کودکان، 2-آشنایی با اختلالات رشد روانی ـ حرکتی کودکان عادی و استثنایی،3- آشنایی با بهداشت روانی معلولین و خانواده آنها،4- آشنایی با روانشناسی کودکان فزون کنش و کمرویی در کودکان پیش‌دبستانی و روش‌های اصلاح،5- اختلالات گویایی و روش‌های اصلاح در کودکان و نوجوانان، 6-کارورزی،7- طرح پژوهشی مقدماتی.
دروس مشترک هر دو گرایش:
1-
اصول و مبانی آموزش و پرورش،2- آموزش و پرورش تطبیقی، 3-روانشناسی عمومی، 4-روش‌ها و فنون تدریس، 5-روانشناسی رشد ،6- آسیب‌شناسی روانی کودک،7- کمک‌های اولیه،8- روانشناسی تربیتی،9- بهداشت روانی و مسائل خانواده،10- مقدمات برنامه ریزی آموزشی و درسی، 11-آموزش و پرورش کودکان استثنایی،12- عوامل اجتماعی در رشد و پویایی گروهی،13- روش‌های مصاحبه،14- مقدمات تکنولوژی آموزشی،15- روش‌های آماری در علوم تربیتی، 16-سنجش و اندازه‌گیری در علوم تربیتی،17- بهداشت و تغذیه مادر کودک،18- بیماری‌های کودکان،19- اختلالات رفتاری و روش‌های تغییر و اصلاح رفتار
کودکان،20- روانشناسی بازی،21- مدیریت مراکز پیش‌دبستانی،22- آشنایی با مفاهیم ریاضیات و علوم پیش‌دبستانی، 23-آموزش مهارت‌های اجتماعی و اخلاق به کودکان،24- آموزش هنر به کودکان،25- کاردستی و مهارت‌های فنی،26- کارورزی، 27-مشاوره کودک،28- قصه‌گویی و نمایش خلاق،29- برنامه‌ریزی در دوره پیش‌دبستان،30- مسائل ژنتیک،31- جامعه‌شناسی عمومی،32- حقوق کودک، 33-مقدمات روش تحقیق در علوم تربیتی،34- مقدمات تکنولوژی آموزشی، 35-روش‌های آماری در علوم تربیتی،36- سنجش و اندازه‌گیری در علوم تربیتی،37- آشنایی با کامپیوتر، 38-ارتباط و آموزش خانواده،39- آموزش و پرورش پیش‌دبستانی.

با توجه به قبولی های سال گذشته میانگین رتبه قبولی در این رشته در تهران 10000 است.البته در دانشگاه آزاد،غیر انتفاعی و پیام نور با رتبه های بالاتر نیز احتمال قبولی بسیار زیاد است.در سال 96 با توجه به تغییر ظرفیت در پذیرش سهمیه ها بسیاری از دانش آموزان دچار شوک انتخاب رشته شدند زیرا در مقایسه با رتبه های سال های قبل که در دانشگاه ها و رشته هایی پذیرفته شده بودند بسیار بدتر بود.
 
با توجه به تغییرات ظرفیت  پذیرش درکنکورهرسال که توسط سازمان سنجش کشور صورت میگیرد،انتخاب رشته دستی توسط مشاور حرفه ای احتمال قبولی در رشته های بهتررا افزایش میدهد.
انتخاب رشته دستی بدین معنی است که مشاور حرفه ای با در نظر گرفتن ظرفیت جدید رشته ها درانتخاب رشته همان سال در هر رشته،اقبال عمومی هر سال داوطلبان وشرایط بومی گزینی که هر ساله به طور متفاوت اعمال میشود،دست به انتخاب رشته کاملا شخصی برای هر فرد منطبق بر علایق شخصی میزند که این موضوع در انتخاب رشته های کامپیوتری با ضریب خطای بسیار زیادی همراه است.از این رو به داوطلبان توصیه میشود که حتما با انتخاب رشته توسط یک مشاور حرفه ای، انتخاب رشته و موفقیت خود را در آینده تضمین کنید.

 منبع : انتشارات و گروه آموزشی استاد افشار، نشر مکتب آروین https://mrwins.ir

 

 

 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.