آموزش آنلاين يا مجازي

آموزش بازرايابي

۷۹ بازديد

آموزش هم مانند ساير ابعاد زندگي،با پيشرفت تكنولوژي،شكل تازه اي به خود مي گيرد.در سال هاي گذشته آموزش را فقط به صورت حضور در كلاس هاي درس مي دانستيم.اما با پيشرفت تكنولوژي،فيلم هاي آموزشي (DVD,CD)،آموزش آنلاين و آموزش مجازي در ايران و جهان فراگير شدند.

امروزه علاوه بر كلاس هاي درس،انواع مشاوره ها از قبيل مشاوره هاي كسب و كار،مشاوره تحصيلي و درسي،... را نيز مي توان به صورت آنلاين دريافت كرد. اغلب دولت ها هم براي فرهنگ سازي و آموزش مردم به بستر هاي آنلاين و مجازي رو آورده اند.كمپين هاي مختلف فرهنگ سازي در زمينه تفكيك زباله،كمپين هاي راهنمايي و رانندگي و... را مي توان نوعي از آموزش مجازي و آنلاين به حساب آورد.در اين ميان آموزش هاي درسي و دانشگاهي به علت تعداد مخاطبان،جايگاه ويژه اي دارد.به همين منظور از مهندس امير حسين افشار،ناشر،مدرس و استراتژيست آموزشي كه سال ها در عرصه آموزش فعاليت داشته اند،خواسته ايم كه به انتقال تجربيات خود بپردازند.

آموزش مجازي چيست؟

هر گونه آموزشي كه به غير از حضور در كلاس درس باشد،نوعي از آموزش مجازي به حساب مي آيد.به طور مثال آموزش و فرهنگ سازي بستن كمربند ايمني كه در صدا و سيما اجرا مي شود.يا فيلم هايي كه در شبكه هاي اجتماعي توسط افراد يا دولت ها به اشتراك گذاشته مي شوند (مثبت يا منفي) به نوعي آموزش مجازي به حساب مي آيند.

در كشور ما منظور از آموزش مجازي،يادگيري يك درس،يك نرم افزار،يك فن يا يك تخصص در غير كلاس درس و دانشگاه را آموزش مجازي مي گوييم.به طور مثال در سال هاي قبل كه هنوز فيلم هاي آموزشي به صورت دي وي دي يا سي دي يا دانلود از اينترنت در دسترس همگان نبود، دانشگاه پيام نور با سبك آموزش مكاتبه اي (ارسال كتاب ها و جزوات) اقدام به آموزش افرادي مي كرد كه وقت لازم براي حضور در كلاس درس را نداشتند.در سال هاي اخير دانشگاه تهران و چند دانشگاه ديگر اقدام به پذيرش مجازي دانشجو در برخي رشته ها كرده اند.در اين دانشگاه ها،بستري فراهم شده است كه از برخي از اساتيد كه در دانشگاه هاي خارج از كشور تدريس مي كنند به صورت مجازي استفاده شود.

آموزش آنلاين چيست؟

در ايران مفهوم آموزش آنلاين و مجازي گاها به جاي هم استفاده مي شود.در آموزش آنلاين،فيلم يا هر مطلب آموزشي به صورت غير همزمان در اختيار دانشجو قرار مي گيرد.دانشجو مي تواند آن را در هر زماني ببيند و سپس براي رفع اشكال يا پرسش به استاد يا T.A خود مراجعه نمايد.البته پرسش هم ممكن است به صورت حضوري يا غير حضوري (ايميل يا هر پيام ديگري )به استاد ارسال گردد .اما در آموزش آنلاين،آموزش به صورت همزمان انجام مي گيرد.به طور مثال استادي در دانشگاه هاروارد مشغول به تدريس است.دانشجويان ديگري مي توانند با سيستم آنلاين به كلاس درس متصل شوند و همزمان از تدريس استاد مربوطه استفاده نمايند.

03

آيا امكان پرسش و پاسخ همزمان با تدريس در آموزش آنلاين وجود دارد؟

جواب كلي به اين سوال مثبت است.البته بستگي بر بستر نرم افزار ارائه دهنده سيستم آموزش آنلاين،تعداد دانشجويان حاضر در كلاس آنلاين و ... دارد.به طور مثال كلاس آنلايني را تصور كنيد كه 3000 دانشجو از سرتاسر جهان در آن حضور دارند.آيا استاد مي تواند به سوال 100 نفر از آن ها در كلاس 90 دقيقه اي جواب دهد.واضح است كه كل زمان كلاس را بايد صرف پاسخ گويي به سوالات دانشجويان نمايد.

به نظر شما آموزش مجازي (غير همزمان) بهتر است يا آموزش آنلاين (همزمان)؟

به موارد مختلفي بستگي دارد.اما با توجه به زير ساخت هاي ايران،آموزش مجازي بهتر جواب مي دهد.در آموزش آنلاين سرعت اينترنت،قطعي برق و موارد ديگري وجود دارد كه باعث اختلال در آموزش مي شود.همچنين اغلب آموزش هاي آنلاين بر بستر ادوبي كانكت ايجاد مي شود كه با تجربه اغتشاشات سال 98 و قطع شدن فراگير اينترنت،دانش آموزان و دانشجويان كه در اين بستر آموزش مي گرفتند به مشكلات بسياري برخورد كردند؛ اما در آموزش مجازي،دانشجو يا دانش آموز در هر مكان و زماني مي تواند به ديدن فيلم،شنيدن صوت و ... بپردازد.همچنين سوالات خود را مطرح كند و به صورت كاملا شخصي جواب بگيرد.پاسخ گويي به اين سوالات را مي توان در پيام رسان هاي داخلي مديريت كرد كه در صورت به وجود آمدن مشكلات اينترنت جهاني،در فضاي اينترنت ملي به رفع اشكالات و سوالات خود بپردازند.

 

آيا مدارك دانشگاه هاي مجازي در ايران اعتبار دارند؟

مدارك دانشگاه هاي مجازي به نسبت مدارك دانشگاه هاي روزانه،شبانه و پرديس در ايران از اعتبار كمتري برخوردارند.اما به طور مثال رشته MBA در دانشگاه تهران به صورت روزانه،شبانه،پرديس و مجازي ارائه مي شود.واضح است كه ترتيب اولويت مدارك،روزانه،شبانه،پرديس و مجازي مي باشد.اما اگر بخواهيم مجازي دانشگاه تهران را با دانشگاه آزاد يا پيام نور يك شهرستان مقايسه كنيم،واضح است كه مجازي دانشگاه تهران اعتبار بالاتري دارد.

امروزه در دنيا،آموزش هاي مجازي كه در دانشگاه ها و مراكز علمي معتبر ارائه مي شود،از درجه اعتبار خوبي برخوردارند.حتي دانشگاه پيام نور ايران كه به نوعي آموزش مجازي يا همان از راه دور ارائه مي كند،در اغلب كشور هاي دنيا معتبر مي باشد.

استفاده از آموزش هاي مجازي را در چه زمينه هايي پيشنهاد مي كنيد؟

يكي از تجربيات شخصي خودم،استفاده از آموزش هاي مجازي در يادگيري زبان هاي برنامه نويسي،وب،طراحي و ... است.من هيچگونه تحصيلات دانشگاهي مرتبط با كامپيوتر ندارم.اما به وسيله آموزش هاي مجازي به صورت فيلم هاي دانلودي يا دي وي دي هاي آموزشي كه تهيه كردم،در حد يك ليسانس كامپيوتر،در نرم افزار هايي كه احتياج دارم،دانش كاربردي آموختم.در ادامه به مواردي اشاره مي كنم كه به كمك آموزش و يادگيري مجازي براي خود كسب درآمد كنيد و بدون داشتن مدرك دانشگاهي و فقط با تخصص خود ، درآمد كسب نماييد:

  • آموزش آنلاين (مجازي)بورس

  • آموزش مجازي فتوشاپ،كرل،ورد،اكسل،اينديزاين

  • طراحي وب

  • سئو

  • ماركتينگ

  • آموزش آنلاين و مجازي زبان هاي خارجي

  • آموزش حفظ و قرائت قرآن كريم

  • آموزش مجازي و آنلاين توليد صنايع دستي

آيا مشاوره هاي مجازي يا آنلاين هم وجود دارد؟

بله.مشاوران مالياتي،مشاوران حقوقي،مشاوران درسي و كنكور،مشاوران مهاجرت و ... به صورت آنلاين و مجازي به مخاطبان خود مشاوره مي دهند.اما در اين جا ذكر يك نكته واجب است.در مشاوره هايي كه به صورت مجازي مي گيريد،ابتدا نسبت به مشاور خود و اعتبار و رزومه او،اطلاعات كافي كسب نماييد.متاسفانه افراد سودجو در اين زمينه هم كمر همت را بسته اند و اقدام به كلاهبرداري مي كنند.به طور مثال در مشاوره مهاجرت با تبليغات در شبكه هاي اجتماعي،اقدام به جذب افراد و سركيسه كردن آن ها مي كنند.يا در زمينه مشاوره انتخاب رشته يا مشاوره تحصيلي با ايجاد كانال هاي تلگرامي يا صفحات اينستاگرام،از دانش آموزان و خانواده هاي ايشان،مبالغ زيادي را دريافت و هيچ گونه خدماتي ارائه نمي دهند.

جمع بندي خود را از اين بحث بيان كنيد:

به طور كلي با پيشرفت تكنولوژي و بالا رفتن ضريب نفوذ اينترنت،روش هاي آموزش نيز تغيير مي كند.اما در استفاده از اين ابزار و انتخاب بهترين آن ها بايد دقت كافي را داشت.با رشد آموزش مجازي و آنلاين مي توان در مصرف بنزين،زمان و ديگر سرمايه هاي كشور صرفه جويي كرد.


برچسب ها : آموزش مجازي , آموزش آنلاين , استاد افشار , راز برنده ها ,
+ نوشته شده در چهارشنبه 13 فروردين 1399ساعت 12:01 توسط امير | نظر بدهيد | تعداد بازديد : 0

شناخت استعداد ها

قبل از اين كه استعداد هاي خود را كشف كنيد بايد با اين واژه آشنا مي شويم.بسياري از افراد دليل عدم موفقيت خود در هر كاري را به بي استعدادي ربط مي دهند.آيا واقعا همه چيز به استعداد بستگي دارد؟

استعداد چيست؟

استعداد در انگليسي TALENT ناميده مي شود. در واقع مهارتي است كه شخص بايد كاري را كه اغلب مردم آن را دوست دارند و كاري دشوار است به خوبي انجام دهد.استعداد را مي توان ميزان نسبي پيشرفت فرد در يك فعاليت نيز معرفي كرد.افراد با استعداد ممكن است در چند زمينه مستعد باشند.

چگونه استعداد خود را كشف كنيم؟

چگونه استعداد خود را كشف كنيم؟

آيا استعداد متولد شده است و يا ساخته شده است؟

استعداد موقوفات طبيعي يك شخص است بنابراين همه انسان ها با استعداد هاي خود متولد خواهند شد. رشد و توسعه آن ها بر عهده انسان است،اما دانه ها در بدو تولد در درون انسان ها هستند.استعداد يك توانايي يا پتانسيل طبيعي است كه افراد دارند كه ممكن است از خلاقيت, عقل، مهارت هاي اجتماعي،تا توانايي هاي ورزشي انسان را شامل شود.همه انسان ها داراي استعداد هستند،اما هميشه در تشخيص اين كه استعداد هاي آنان كدام است خوب عمل نمي كنند.در حقيقت بهترين استعداد هاي ما مي توانند دقيقا در جلوي چشمان ما باشند و ما آن ها را از دست دهيم و اغلب به دنبال استعدادي هستيم كه فكر مي كنيم برايمان پر سود تر و داراي بازده بهتري است و يا به دنبال استعدادي هستيم كه زندگيمان را به آن گونه كه تصور مي كنيم عوض كند و همين عوامل سبب از دست دادن پتانسيل و استعداد عظيم واقعي موجود مي شود و ما در انتظار كشف ساير استعداد هايمان مي مانيم.

شناخت استعداد هايتان باعث پيشرفت كاري و تحصيلي شما مي شود:

اگر بتوانيد استعداد هاي خودتان را بشناسيد و آن ها را تعيين كنيد،با اين كار به يك منبع شگفت انگيز كه مي تواند شما را در هر جنبه اي از زندگي،شغلي،تجاري،تحصيلي،هنري و…كمك كند دست پيدا كرده ايد. با توجه به آن چه تا كنون گفته شد در يافتيم كه استعداد توانايي است كه در درون انسان نهفته شده است و بايد آن ها را شناخت و با كار كردن و پرورش و توسعه آن ها بايد استعداد هاي دروني خود را شكوفا كنيد تا بتوانيد بهره لازم را از آن ها ببريد.

براي مطالعه مقاله كامل چگونه استعداد خود را كشف كنيم،كليك كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.